W 2019 i 2020 roku obchodza jest 75. rocznica zakończenia II wojny światowej. Jest ona daleko za nami a liczba osób, które osobiście jej doświadczyły staje się coraz mniejsza. Tym bardziej ważne jest teraz upamiętnienie tej historii, zapamiętanie opowieście jej uczestników i świętowanie ich osiągnięć. Kampania Europe Remembers 1944-1945 powstała, aby nagłośnić wydarzenia rocznicowe odbywające się na przestrzeni dwóch lat.

Europa Pamięta: w trasie!

We współpracy z licznymi organizacjami turystyki pieszej z naszych krajów partnerskich, fundacja Liberation Route Europe stworzyła sieć specjalistów w celu utworzenia szlaku wiodącego od Londynu do Berlina. W ramach działań promocyjnych Europe Remembers, pragniemy przejść trasę, którą pokonali Alianci w 1944 i 45 roku i zwrócić uwagę opinii publicznej. Przeprowadzimy wywiady z weteranami, młodymi ludźmi, politykami, historykami oraz przedstawicielami społeczeństwa, którzy przejdą razem z nami część Liberation Route Europe.

Możesz śledzić naszą podróż i specjalne wydarzenia na żywo na kanałach społecznościowych (@EuropeRemembers na Instagramie, Facebooku i Twitterze) oraz #EuropeRemembers.

20-24 maja 2019: z Londynu do Portsmouth

Trasa została zainaugurowana w Wielkiej Brytanii, aby dogłębnie przestudiować przygotowania do lądowania w Normandii.

3-6 czerwca 2019: lądowanie w Normandii

Drugi etap podróży rozpoczętej 3 czerwca na Utah Beach a zakończonej 6 w Lion-sur-mer, koncentrował się na Normandii.

13-15 lipca 2019: bitwa o Normadnię i wyzwolenie Caen

W połowie lipca wróciliśmy do Normandii, tym razem skupiając się na sytuacji cywili podczas wojny i wyzwolenia Caen.

24-25 sierpnia 2019: wyzwolenie Paryża

W trakcie weekendu obchodów w Paryżu, mieliśmy okazję odwiedzić przedpremierowo nowe Muzeum Wyzwolenia-Moulin-Leclerc. Następnie z przewodnikiem Mélanie Meyer zwiedziliśmy kluczowe miejsca wyzwolenia miasta. Wzięliśmy również udział w obchodach ku czci bojowników „La Neuve” i oficjalnej ceremonii na placu przed Hôtel de ville.

31 sierpnia 2019: oficjalne rozpoczęcie obchodów rocznicowych w Holandii

Byliśmy w Terneuzen podczas oficjalnej inauguracji obchodów „75 lat wolności” w Holandii.

31 sierpnia-1 września 2019: wyzwolenie Mons

W Mons zwiedziliśmy Mons Memorial Museum i uczestniczyliśmy w obchodach 75-lecia wyzwolenia miasta. Szlak przejechaliśmy rowerami, zatrzymując się przy miejscach pamięci związanych z ruchem oporu, czy Brygadą Piron.

3-4 września 2019: wyzwolenie Brukseli

Również i Bruksela obchodziła 75-lecie wyzwolenia. Ceremonie hołdowe, wyjątkowe trasy wystawowe i wywiady z historykami dają pełną wizję obchodów i podkreślają wagę obowiązku pamiętania.

5 września 2019: Mechelen i Koszary Dossin

Byliśmy w Mechelen, aby podążać trasą Kolumny Wolności (Colonne de la Liberté), gdzie dziesiątki pojazdów wojskowych zatrzymały się na pięknym miejskim placu.
Następnie udaliśmy się do Koszarów Dossin i Breendonk, dwóch miejsc pełnych pamięci, epicentrów nazistowskiego barbarzyństwa w Belgii. Obecnie są one ważnymi miejscami pamięci i centrum badań nad Holokaustem.

6-8 września: wyzwolenie Antwerpii

Zwiedziliśmy wystawę tymczasową „Radości i smutki” oraz przeprowadzili wywiad z kuratorką Anne-Sophie van Vyve, historykiem Frankiem Seberechts oraz Ambasadorem Niemiec w Belgii, Martinem Kotthaus. Weekend uroczystości uwieńczyła parada wojskowych pojazdów lądowych, wodnych i powietrznych.

12 września: wyzwolenie Mesch

Mesch to piersze holenderskie miasteczko wyzwolone przez siły alianckie. Weterani Dywizji Old Hickory (wyzwolicieli Mesch) uczestniczyli w tej uroczystości.

26-22 września: operacja Market Garden

Obchody 75. rocznicy operacji Market Garden były świętowane przez mieszkańców Arnhem, Eindhoven i Nijmegen. Imponujące rekonstrukcje w obecności weteranów, symboliczne spacery i kolorowe pokazy zachwycały ludność przez cały tydzień.

10-12 października 2019: The Island, Betuwe

Obszar Betuwe w Holandii znajdował się na linii frontu przez 198 dni w 1944 i 1945 roku, zaraz po operacji Market Garden. W trakcie trasy Europe Remembers, zwiedziliśmy pomniki, uczestniczyliśmy w ceremoniach i zobaczyliśmy najważniejsze miejsca walk w Betuwe.

6-7 listopada 2019: bitwa o Skaldę

Podczas tej trasy uczestniczyliśmy w różnych uroczystościach upamiętniających bitwę o Skaldę. Odwiedziliśmy Sloedam oraz Hoedekenskerke. Przyjrzeliśmy się też Labiryntowi Dilemma w Bergen op Zoom i Muzeum Wojennemu w Ossendrecht.

Kolejnego dnia zwiedziliśmy historyczne miejsca w Vlissingen i Westapelle. Ekipa zakończyła dzień wizytą w odnowionym Muzeum Wyzwolenia Zelandii i paradą wyzwolenia w Bergen op Zoom.